Skip to main content

Wat kan ik doen met mijn internet abonnement bij een verhuizing?

Vaak kan je je internet aansluiting meenemen bij een verhuizing, je huidige provider moet natuurlijk dan wel kunnen leveren op je nieuwe adres. Of je huidige provider ook diensten levert op je nieuwe adres kan je checken door de postcodecheck te doen. 

Indien je huidige provider ook diensten levert op je je nieuwe huisadres, geef dit dan een maand van te voren door aan je provider, zodat je provider je aansluiting kan omzetten naar je nieuwe adres.

Indien je wilt overstappen naar een nieuwe provider, dan kan je dit het beste ruim van te voren eerst doen. Of je verhuist eerst en stapt dan pas over of andersom. Een overstap en een verhuizing tegelijkertijd is niet mogelijk omdat de overstap uitgevoerd wordt op één adres.

Kan ik mijn e-mail adres meenemen bij een overstap naar een nieuwe provider?

Het is niet mogelijk om je e-mailadres dat je hebt gekregen van je provider mee te nemen naar je nieuwe provider. Bij een overstap naar een nieuwe provider, zal de provider waarvan je bent overgestapt nog 6 maanden je e-mailadres in de lucht houden om je de tijd te geven om overal waar je je e-mailadres gebruikte om te zetten naar een nieuw e-mailadres.

Om niet gebonden te zijn aan een e-mail adres extensie van je provider, kan je het beste een e-mailadres aanmaken bij Gmail of Live.

Kan ik mijn modem blijven gebruiken wanneer ik overstap naar een nieuwe provider?

Dit kan als je nieuwe provider gebruik maakt van hetzelfde internet netwerk. De providers Online.nl en Youfone maken bijvoorbeeld beiden gebruik van het KPN netwerk voor DSL en glasvezel. Maar indien je nieuwe provider gebruik maakt van een andere type internetverbinding, kabel bijvoorbeeld, dan moet je modem voldoen aan bepaalde specificaties. Om het gebruiksgemak voor elke nieuwe klant te vergemakkelijken bieden bijna alle nieuwe providers een modem in bruikleen aan.

Indien je toch je eigen modem wilt gebruiken, check de specificaties van je eigen modem via de servicedesk van je nieuwe provider of je modem geschikt is.

Hoe kan ik overstappen naar een nieuwe internet service provider?

Overstappen – Je kunt via de website of de servicedesk van een nieuwe provider je aanmelden om een internet abonnement af te sluiten. De betreffende provider kan de overstap van je huidige provider naar je nieuwe provider volledig afhandelen via de overstapservice. Met de ‘overstapservice’ wordt eigenlijk het minder leuke gedeelte bedoelt, het opzeggen bij je huidige provider. De afhandeling hiervan wordt volledig overgenomen door je nieuwe provider. Vanzelfsprekend kan je dit doen als je geen opzegtermijn meer hebt bij je huidige provider.

Providers die hier in ieder geval aan mee werken zijn: Online.nl, XS4ALL, Ziggo, KPN, Delta Fiber Nederland, T-Mobile Thuis, Youfone, Plinq, Qonnected, Trined en Freedom Internet.

Waarom moet ik een postcode en huisnummer invullen bij een postcodecheck?

Je bent niet verplicht om je postcode en huisnummer in te vullen bij een postcodecheck. Maar om te zien welke providers er internet diensten leveren op je adres is dit wel handig. Tevens kan je de maximaal haalbare snelheid in combinatie met welke type interverbinding (DSL, glasvezel, kabel) dat te verkrijgen is op je adres zien.

Ben je benieuwd wat je kan krijgen op je adres, doe dan de postcodecheck via Glasvezelloket.nl

Wanneer kan ik mijn internet abonnement opzeggen?

Doorgaans kan je na één jaar van provider wisselen, tenzij je een contract hebt afgesloten voor twee jaar. Wel heb je wettelijk gezien te maken met een opzegtermijn van een maand. Wanneer je ‘uit’ contract bent en bij een nieuwe provider een abonnement afsluit, kan je gebruik maken van de overstapservice. Dit wil zeggen dat je nieuwe provider contact op zal nemen met je huidige provider en je contract namens jou zal opzeggen.  

Wat betekent een triple play abonnement?

Triple play betekent dat je bij één provider een abonnement afsluit waar vaste telefonie, digitale televisie en een internet abonnement in zit. Het voordeel dat je dit bij één provider afsluit zit hem in de lagere kosten dan wanneer je bij verschillende providers de verschillende diensten afneemt. 

Wat is een ADSL verbinding?

ADSL betekent letterlijk Asymmetric Digital Subscriber Line. Het woord asymmetric (asymmetrisch) staat voor dat de down- en upload snelheid niet gelijk zijn elkaar. De hoogst haalbare upload snelheid is lager dan de hoogst haalbare download snelheid.

Waarom is mijn internet snelheid lager dan beloofd bij het afsluiten van een abonnement?

Er zijn meerdere factoren die bepalend zijn die uiteindelijk bepalen welke internet snelheid je daadwerkelijk thuis na afsluiten van een abonnement ontvangt, meestal zijn deze van technische aard.

Voorbeelden: het aantal apparaten dat aangesloten is op het internet, de sterkte van de wifi dat uitgezonden wordt, de bedrading die je thuis gebruikt. Maar ook de techniek (dsl, kabel) van je internet provider kan hier een rol in spelen.

De meeste grotere providers laten in de postcodecheck zien welke snelheid je daadwerkelijk kunt behalen met de gekozen type internet verbinding. Doe de postcodecheck bij Glasvezelloket.nl om te zien welke snelheid je kunt krijgen op je adres.  

Mag ik mijn contract opzeggen als de voorwaarden veranderen?

Contract Opzeggen – Providers mogen niet zomaar de prijzen of de algemene voorwaarden van een abonnement wijzigen. Je provider moet van te voren je op de hoogte stellen van de wijzigingen die ze willen uitvoeren en dat moet minimaal 4 weken van te voren gebeuren. Wanneer een prijs wijziging of een aanpassing in de algemene voorwaarden in jouw nadeel gebeurt, mag je juridisch gezien je abonnement opzeggen en overstappen naar een andere provider.

Er is wel één uitzondering en dat is wanneer een provider wijzigingen moet doorvoeren op last van de overheid of in de wet. Inflatie correctie is hier een voorbeeld van, in zo een geval kun je niet kosteloos overstappen, wanneer je nog in je contract termijn zit (doorgaans 12 maanden). 

Kan ik een internet abonnement bestellen zonder een modem?

De meeste providers leveren bij het afsluiten van een internet abonnement een modem, deze is wel vaak in bruikleen. Er zijn ook internet providers die de mogelijkheid bieden om een abonnement af te sluiten zonder een modem, in dat geval kan je je eigen modem gebruiken. Een keerzijde hiervan is dat wanneer er problemen zijn met je modem, geen service kunt ontvangen van je provider.