Skip to main content
  • T-Mobile eist dat KPN uitstel geeft

T-Mobile eist dat KPN uitstel geeft

T-Mobile heeft KPN voor de rechter gedaagd om uitstel te krijgen voor het uitschakelen KPN’s koperlijnen waar T-Mobile gebruik van maakt. T-Mobile heeft als verweer dat het niet genoeg tijd heeft gekregen om zijn klanten over te zetten naar glasvezel. T-Mobile maakt op grote schaal gebruik van het vaste KPN-netwerk om internet aan te bieden aan zijn klanten. De prijzen die KPN hanteert voor haar glasvezelnetwerk zouden significant hoger liggen dan op het kopernetwerk waardoor T-Mobile genoodzaakt wordt om ook de eigen prijzen te verhogen.  T-Mobile eist twee jaar uitstel.

KPN is het daar niet mee eens omdat ze dit reeds in februari 2020 al hebben aangekondigd aan T-Mobile. KPN is van plan om in 2023 de koperlijnen uit te zetten om de al reeds gaande transitie naar het glasvezelnetwerk verbinding te verhogen. KPN heeft de ambitie om eind 2026 80% van de Nederlandse huishoudens aan te sluiten op hun glasvezelnetwerk. Uiteindelijk wil KPN binnen 10 jaar wil volledig stoppen met internet leveren via het kopernetwerk.    

T-Mobile zelf is ook druk bezig met aanleg van een eigen glasvezelnetwerk. Voor de komende vijf jaar heeft het de ambitie om één miljoen huishoudens toegang te geven tot glasvezel internet.